вторник, 7 януари 2014 г.

Защо ни трябват правила при писането?



Антъни Елърс - автор, сценарист и преподавател по творческо писане
Антъни Елърс - автор, сценарист и преподавател по творческо писане




            Много пъти са ми задавали този въпрос, така че не бях изненадан, когато наскоро един курсист отново ми го зададе. Разбира се, дадох дежурния си отговор: трябва да знаете правилата, преди да започнете да експериментирате и да ги нарушавате. Означава ли това, че след като сме научили правилата за движение, можем да ги нарушаваме? Това няма ли да доведе до хаос? Този въпрос беше провокативен и ме накара да се замисля. Може би правилата за движение по улиците не бяха подходящото сравнение, но пък може би рутинният ми отговор започваше да звучи кухо. Трябва да се съгласим, че някои автори не следват правилата за писане. Някои дори правят пари от това, че не ги следват. Нещо повече, те имат почитатели, които попиват всяка тяхна дума.

            За мен, всеки творчески проект е един експеримент. Почти всекидневно имам усещането, че започвам да се уча от нулата. Ако се получи  добре. Ако не се получи – започвам отначало или се отказвам (по-често второто). За мен това е правилото: ако работи – правете го.

            Как зная, че се получава?

            1. Ако искате да предизвикате и увлечете аудиторията, вашата творба да ги накара да се чувстват неудобно, да ги принуди да мислят дълбоко върху даден въпрос и да продължават да я дискутират из университетите сто години по-късно, значи сте успял. Не забравяйте, че когато хората четат “Одисей” от Джеймс Джойс, им е необходим наръчник от сто страници към книгата.

            2. Ако искате да забавлявате и въодушевите аудиторията,да продадете купища книги, читателите да препускат през нея само за една нощ без да могат да се откъснат, да попаднете в топ десет на бестселърите – също. Не забравяйте, че хората няма да оценят усилията, необходими за това книгата ви да се чете толкова леко.

            И двата пътя изискват брилянтен ум и въображение. Надявате се, че хората ще харесат това, което вършите. Това, което не желаете, е безразличие. Това е смърт за един артист.

            Какво трябва да правите? Заставам твърдо зад максимата: опознай правилата преди да ги нарушиш и знай добре защо ги нарушаваш. Пикасо е бил традиционен портретист и пейзажист преди да започне да експериментира с кубизма и други форми.

            Ето го и моето скромно мнение: само гениите се измъкват, разчупвайки правилата. Ако повечето писатели не искат да спазват ясна структура в разказвачеството, обикновено е защото те са мързеливи или притежават голямо его, много по-голямо от техния талант.
~~~~~~~~~~~~~~~
Източник: http://writerswrite.co.za/pah-rules-schmules-why-we-need-rules-in-writing

Няма коментари:

Публикуване на коментар