1. Основни елементи, изграждащи художествения текст
Фабула
|
Това е съдържанието на разказваната история, в която отделните етапи
на действието следват нормалната времева последователност.
|
Сюжет
|
Това е съдържанието на разказваната история, в която отделните етапи
на действието са подредени съгласно въздействието, което разказвачът иска да
постигне. В този случай е възможно отделните елементи (епизоди) да се
появяват не в нормалната времева последователност, а в такава, която ще
постигне най-силно емоционално въздействие.
|
Композиция
|
(От лат. – свързвам, строя). В рамките на композицията всеки епизод
има свое особено значение за постигане въздействената задача на текста. По
този начин се изгражда неговата въздействена структура.
|
Епизод
|
Това е сравнително ясно обособена част от разказваната история, в
която се представя един завършен етап от действието. В повечето случаи
преминаването на един епизод към друг се съпровожда и от промяна на времето и
мястото на действието, както и на героите, които го извършват.
|
Герои (персонажи)
|
Това са хората, които вземат участие в развитието на действието.
Някои от тях са основни – с тях се случват най-важните промени, а други са
второстепенни – те помагат да се реализира отделен етап от действието.
|
Конфликт
|
Това е сблъсък, основан на някакъв общ интерес. Всеки от участниците
в конфликта силно желае нещо, но само единият може да го получи. Между
участниците започва борба, която се води с всички средства, докато накрая
единият не излизи победител.
|
Основна идея
|
Основната мисъл, която произведението иска да внуши на читателя.
|
Заглавие
|
По-кратък или по-пространен израз, в който авторът сумира основното
съдържание на своята творба. Заглавията може да са обяснителни или
иносказателни, обобщаващи или служебни. Във всички случаи обаче заглавието
насочва в определена посока читателското възприятие.
|
Мото (епиграф)
|
Кратък цитат от друга творба, в който според автора се крие обобщение
на внушаваната от неговата творба идея, емоционална атмосфера или ключ към
тълкуване на смисъла.
|
2. Схема на художествената композиция
Въведение
|
В него се представят обстоятелствата на действието (време и място),
както и основните герои
|
Завръзка
|
В този момент в нормалния ход на живота настъпва някакъв конфликт,
представен в повечето случаи като сблъсък на интересите на двама основни
герои.
|
Развитие на действието
|
В поредица от епизоди се показва какво правят основните и
второстепенните герои, за да разрешат възникналия конфликт.
|
Кулминация
|
В последователността на действието напрежението все повече наряства.
Епизодът, в който то достига своя връх, наричаме кулминация
|
Развръзка
|
В резултат на действията на героите конфликтът намира своето
разрешение.
|
Финал
|
В него се извършва излизане от света на разказната история. Често
финалът е придружен от морално обобщение на основното послание на историята –
поука, морал, поанта.
|
3. Литературни родове
Литературен род
|
Определение
|
Примери
|
Епос
|
(От гр. – слово, разказ). Литературното
произведение се изгражда чрез предаване на действие, разгръщащо се във
времето и пространството – хода на събитията в живота на героите, разказани
от името на един основен говорител – повествовател. Повествованието се
допълва от диалозите и монолозите на героите, предадени пряко или непряко.
|
Приказка, разказ, повест, новела, роман и др.
|
Лирика
|
(От гр. – песен в съпровод на лира). Литературното произведение се
изгражда чрез предаване на мислите, чувствата и преживяванията на основния
говорител – лирически герой – които се предават на читателя. Лирическото
произведение се строи по правило в стихове, а използваните изразни средства
се характеризират с голяма сгъстеност, образност и иносказателност.
|
Ода, елегия, химн, песен, лирическо стихотворение, сонет, поема и др.
|
Драма
|
(От гр. – действие). Литературното произведение се изгражда чрез
прякото представяне на действие, развиващо се в пространството и времето, без
посредничеството на разказвач или лирически герой. В хода на действието и
размяната на реплики между героите се разкриват причините за конфликта между
тях и начините, по които героите се опитват да го разрешат.
|
|
4. Жанрове на епоса (проза, белетристика)
Жанр
|
Определение
|
Въздействие
|
Повест
|
Среден по обем текст, в който се представя развитието на действие,
случващо се с ограничен кръг герои.
|
Чрез получените от повестта сведения за живота и за перипетиите на
героите, читателят вниква в смисъла на
живота и разсъждава върху силите, които го управляват
|
Фейлетон
|
Художествено-публицистично произведение със сатиричен характер. С
публицистиката го сродява острата злободневност, конкретността на образите и
фактите от социалната и политическата действителност, а с литературата –
похватите на художествено изображение
|
Чрез представянето им в карикатурен и сатиричен образ, авторът
изразява отрицателното си отношение към актуални политически и социални
явления, като се стреми да увлече и читателя към споделяне на същата оценка
|
Разказ
|
Кратък текст, в който се представя особен момент от развитието на
живота, когато в нормалния ход на събитията възниква неочакван обрат, и се
проследява поведението на героите при преодоляване на изпитанието.
|
Чрез въвличането на читателя в съпреживяването на събитията той бива
подтикнат да преценява привичните си представи за живота, да размисля за
причините и следствията на случващото се и по този начин да обогатява
жизнения си опит и способността си да преценява собственото си житейско
поведение
|
Роман
|
Пространен текст, в който се представя движението на живота в
неговата пълнота и широта. Показва какво се случва с героите под
въздействието на обществените условия и на техните страсти и желания.
|
Въвличайки читателя в наблюдение и оценка на действието, протичащо в дадени
обществени условия, романът го подтиква да се вживява в съдбата на героите и
по този начин го превръща в част от условния художествен свят, като
резултатът е свободно морално съждение за смисъла на ставащото.
|
5. Жанрове на лириката (поезията)
Жанр
|
Определение
|
Ода
|
Лирическо стихотворение, в
което се възхвалява някакъв съвършен герой, голямо историческо събитие или
природен обект.
|
Елегия
|
Лирическо стихотворение, в
което се оплаква нещастната съдба на героя
и на човека въобще заради несъвпадението между житейския идеал и
враждебната действителност
|
Балада
|
Лирическо стихотворение, в
което основна тема е съдбата на човека в сблъсъка му с неизвестните сили на
природата и обществото. Баладите често представят съдбовните събития под
формата на митологични и фантастични образи, с което подчертават връзката си
с фолклора и митологията.
|
Поема
|
Вид стихотворна творба, в
която има подчертан разказвачески елемент. Поемата има сюжет, разказан по-пестеливо,
с типично лирическа образност. За разлика от повестта, която се занимава с
делничното, поемата е посветена на високото, възвишеното, героичното.
|
Сатира
|
Художествено произведение
в стихове или проза, с подчертано отрицателно и окарикатуряващо отношение на
автора към предмета на своето изображение, което предопределя изразните
средства – карикатура, гротеска, осмиване, дори ругателство.
|
Лирическа миниатюра
|
Кратко лирическо
стихотворение предимно с пейзажен характер, в което обаче изображението е
само повод за навлизане в дълбочините на човешкото битие
|
Сонет
|
Кратко лирическо
стихотворение, състоящо се от 14 стиха (реда) разделени в 3 четиристишия и 1
тристишие или 2 четиристишия и 2 тристишия.
|
6. Тропи.
Понятието “тропи” идва от старогръцки и
означава “обрат на речта”. Тропите се образуват, когато съзнателно или
несъзнателно употребяваме думите и изразите не в тяхното пряко значение, а в
преносно, т.е. с употребената дума искаме да кажем нещо друго и по този начин
да усилим въздействието на речта.
В зависимост от начина, по който се изменя
първичното значение на думата, те се разделят на метафора, метонимия, символ и
алегория.
Видове тропи
|
Определение
|
Примери
|
Метафора
|
(От гр. – пренасяне). Такъв вид употреба на думите, при който цялото
или част от значението на една дума се пренася върху явление, което по
принцип не може да има такова свойство.
|
Желязото срещат с железни си гърди.
Отрекоха те, о, език страдални!
|
Метонимия
Синекдоха (вид метонимия)
|
(От гр. преименуване). Обозначение на предмет или явление с помощта
на един от неговите признаци, когато прякото и преносното значение съвпадат.
Предметът или явлението се наричат с името на някоя тяхна част.
|
Желязото (т.е. оръжията, направени
от желязо) срещат с железни си гърди
… над бащино ми огнище (т.е. над родния дом, родното място,
наречени с името на тяхна част)
|
Символ
|
(От гр. – знак, опознавателна особеност)
Употреба на дума или образ за обозначаване на някаква идея или
внушение, при което основното значение на думата не се загубва, а действа
заедно с преносното.
|
Ще блеснат реки огнеструйни (т.е.
революцията)
когато червени вълни (също революцията)
понесени в пристъпи бойни (битките),
ще бликнат от всички страни
|
Алегория
|
(От гр. – иносказание). Употреба на дума или конкретен образ за
обозначаване на отвлечена абстрактна идея или съждение. Първичното значение
няма собствен смисъл, важна е само внушаваната идея
|
Изображение на жена с превръзка на очите и меч и везни в ръка –
алегоричен образ на правосъдието.
Алегорията е обичайна за басните.
|
7. Фигури
Понятието фигура има латински произход и
означава очертание, външен вид, образ. В художествената реч с него се
обозначава такава употреба на думите, която по някакъв признак се различава от
нормалната, естествената им употреба в разговорната практика. Чрез фигурите
речта се украсява, за да добие по-голяма изразителност и въздействена сила.
Различаваме
два основни типа фигури:
- фигури на мисълта
- фигури на речта
Фигурите
на мисълта допълват, уточняват и украсяват смисъла на понятието, придавайки му
по-голяма дълбочина и богатство на значението.
Фигурите
на речта се появяват главно в постройката на фразата или стихотворната реч –
специфичен словоред, повишаване или понижаване на настроението, повторения за
подчертаване на смисъла, възклицания и реторически въпроси за укрепване
контакта с възприемателя и др.
7.1. Фигури на мисълта
Видове фигури
|
Определение
|
Сравнение
|
Съпоставяне на две явления с цел да се подскаже тяхното сходство и да
се придаде на сравняемата дума такова качество, което ще я характеризира
най-въздействащо
|
Епитет
Постоянен епитет
|
(От гр. – приложение) Образно определение. Използва се за
характеристика на определен предмет или лице и за украса на речта
Даден обект се характеризира винаги с едно и също определение.
Характерен е за фолклора
|
Олицетворение
|
Пренасяне на човешки черти или черти на живо същество на неодушевени
предмети и явления с цел повишаване изразителността на речта
|
Хипербола
|
(От гр. – преувеличение) Описване на даден герой, предмет или явление
с преувеличение на някоя негова характеристика.
|
Литота
|
(От гр. – простота) Противоположност на хиперболата – силно умаляване
на някой признак на героя, предмета или явлението.
|
Антитеза
|
(От гр. – противопоставяне) Употреба на две думи, два израза или два
образа, диаметрално протиположни като значение и въздействие, с цел
подчертаване на тяхната несъвместимост
|
Гротеска
|
(От ит. – рисунка в пещера) Образ, който демонстративно нарушава
правдоподобието, причудливо и нелогично съчетава несъчетаеми в реалността
елементи, което води до карикатурност
|
Парадокс
|
(От гр. – неочакван) Съждение, разминаващо се с общоприетото мнение,
често явяващо се във формата на изречение, в което първата част твърди едно,
а втората – точно противоположното. На основата на парадокса са изградени
много пословици.
|
Оксиморон
|
(От гр. – остроумно-глупаво) Разновидност на парадокса – съчетание на
несъчетаеми и противоположни по смисъла си същности
|
Антоними
|
(От гр. – против име) Дума или понятие, противоположни по значение на
друга дума или понятие
|
7.2. Фигури на речта
Видове фигури
|
Определение
|
Повторение
|
Чрез ритмични повторения се акцентира върху някой ключов момент в
речта, като съзнанието на читателя непрекъснато се връща към него
|
Анафора
|
Анафора – повторение в началото на всяка поредна фраза или пореден
стих
|
Епифора
|
Повторение в края на всяка поредна фраза или пореден стих
|
Синонимни повторения
|
Назоваване на едно и също нещо с различни думи
|
Изреждане
|
Изграждане на поредица от синонимни названия на едно и също нещо,
прикрепени към първата и основна употреба на думата
|
Реторически въпрос
Реторическо възклицание
|
Въпрос, чийто отговор е известен и не се търси от говорещия, но се
задава, за да се усили контактът с възприемателя и да се повиши емоционалната
сила на словото.
Емоционален изблик, когато вече всичко е ясно, но говорещият иска да го подчертае емоционално
|
Градация
|
(От лат. – постепенно повишаване) Верига от определения или
твордения, при която всяко следващо усилва въздействието на предишното.
Според характера на внушаваните чувства биват възходящи и низходящи.
|
Инверсия
|
(От лат. – преобръщане) Промяна в обичайния словоред и извеждане в
по-силна позиция на думата, която искаме да подчертаем
|
Паралелизъм
Синтактичен паралелизъм
|
(От гр. – вървящ в същата посока) Еднакво или сходно изграждане в
съседни части на текста, които в своята цялост създават единен образ
При синтактичния паралелизъм две поредни изречения се изграждат по
един и същи начин.
|
~~~~~~~~~
Източник: http://kameliaangelova.blogspot.bg/2010/11/blog-post.html
Няма коментари:
Публикуване на коментар