1. За мен трилърът трябва да е добре
структурирана история. Отне ми осем месеца да направя плана и да проучвам
романа си преди да напиша и първата дума от текста. Уменията, които използвам
за това са същите, които използвах, когато работех като адвокат: проучване и
структуриране на юридически документ или казус.
2. Изграждането на план е най-ефективния начин
да се структурира един роман, за да постигне най-доброто емоционално
въздействие. Най-силната проза и най-добре обрисуваните герои ще бъдат пропиляни,
ако сюжетът потъне в лабиринт и криволичи. Създаването на план ви позволява да
изградите рамка, която предизвиква читателите ви да разгръщат страниците от
първата до последната. Най-хубавото от всичко е, че когато имате добър план,
можете да напишете книга доста бързо, независимо в какъв ред пишете отделните сцени.
3. Пишете за нещата, които познавате. опитвам
се да добавям местни нюанси и описания, но също така внимавам да не претрупвам –
твърде много описания могат да разсейват от историята.
4. Стилът е на слух. Има нещо в добре
оформеното изречение и то не е в хитроватите словосъчетания, а в добре звучащата
фраза. Когато седна да пиша винаги се опитвам да го правя така, че да има нещо,
което да привлича вниманието към това, което пиша – както в устната разказваческа
традиция, което я прави по-лесно запомняща се.
5. Целта ми винаги е била да бъда единствено работещ,
професионален романист. За мен, успехът се състои в това, да изкарвам хляба си като
разказвам истории. Не мисля, че може да има нещо по-добро от това. Просто бих
искал денонощието да има повече часове, за да пиша колкото бих искал и въпреки
това да ми остава време да участвам в публични изяви, да давам отзиви и да правя
авторски турнета по света, тъй като обичам да се срещам с почитателите,
издателите и редакторите си.
6. Моите книги са задвижвани предимно на сюжета,
но дори и най-добрият сюжет на света е безполезен, ако не го населите с герои, които
читателите да чувстват близки. Ето защо работя усилено, за да представя
човешката страна в героите си, без същевременно да пренебрегвам сюжета. В
идеалния вариант искам да вмъкна човешките проблеми в действието на самата историята.
В историите, изградени на напрежение, дори паралелните сюжетни линии за
взаимоотношенията трябва да съдържат конфликт.
7. Често казвам, че няма такова нещо като
писателски блокаж; проблемът е в блокажа на идеите.
8. Най-добрият начин да се усвои писането е
като се изучават творбите на другите писатели, на които се възхищавате.
9. Правя много редакции. Издателят ми дори не
поглежда ръкописа ми преди да съм го редактирал поне двадесет - тридесет пъти
(като имам предвид големи редакции).
10. А, няма нищо друго като музиката. Тя е
съблазняваща, всепоглъщаща, емоционална и безкрайно творческа. Бях певец – текстописец
на песни. Не много талантлив в музикално отношение, но отдаден на умението на писане
на песни. Обичам предизвикателството в писането по много стегнат начин, в което
и смисълът, и формата са важни.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Източник: http://writers-write-creative-blog.posthaven.com/literary-birthday-6-may-jeffery-deaver
Няма коментари:
Публикуване на коментар